Forfatterne gir i denne boken et oppdatert bilde av internasjonal pedagogisk-psykologisk forskning om læring. I tillegg presenterer de resultater fra sine undersøkelser av norske høgskolestudenters bruk av læringsstrategier.
Personer som lykkes med krevende læringsoppgaver kan beskrives som strategiske, reflekterte, kunnskapsrike og motiverte. I denne boken drøfter forfatterne hva som kjennetegner læring på sitt beste, og hvordan man kan gå fram for å kartlegge voksne personers læringskompetanse. Et annet viktig tema er hvordan man kan hjelpe personer til å utvikle et mer selvstendig, strategisk grep om egen læring.
Forfatterne gir et oppdatert bilde av internasjonal pedagogisk-psykologisk forskning om læring. I tillegg presenterer de resultater fra sine undersøkelser av norske høgskolestudenters bruk av læringsstrategier. De redegjør også for et ettårig innovasjonsprosjekt ved Høgskolen i Oslo, hvor man forsøkte å bedre studentenes strategibruk ved å integrere undervisning i læringsstrategier i den ordinære fagundervisningen.