Å lære språk i barnehagen
Kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring
Forfatter: | Ivar Bråten og Vibeke Grøver |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2021 |
Antall sider: | 256 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202650063 |
Fag: | Litteratur- og språkvitenskap, Norsk, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk |
Nivå: | Akademisk |
I Leseforståelse i skolen får lærerstudenter og lærere forskningsbasert kunnskap om hva leseforståelse er og hvordan elever utvikler leseforståelsen gjennom grunnskolen. Forfatterne viser hvilke utfordringer elever som strever med å lese møter, og hva det vil si å forstå digitale tekster og lese multiple informasjonskilder kritisk. I tillegg viser de hva som kan motivere elever til å investere tid og innsats i slik lesing.
Forfatterne drøfter også hvordan grunnskolen kan fremme god leseforståelse ved å utnytte mulighetene og utfordringene som følger med flere flerspråklige elever, endringer i demografi, teknologi og informasjonsflyt.
Bokas bidragsytere er internasjonalt orienterte forskere innenfor det feltet de skriver om. De fleste av dem er nåværende eller tidligere medlemmer av forskergruppen TextDIM ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.
Kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring
I sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv
Hans Christian Arnseth , Ivar Bråten , Liv Gjems , Tore Helstrup , Arne Lervåg , Monika Nerland , Marit Samuelstuen , Ivar Solheim , Åse Streitlien , Roger Säljö og Inger S. Throndsen
Kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring