Denne boka viser hvordan pedagogikkfaget kan støtte opp under en slik helhetsforståelse. Med et ønske om å danne utgangspunkt for lærerstudentens egen refleksjon knytter forfatterne gjennomgående teori til lærerens praksis.
Boka er delt inn i fem deler og dekker kjernestoffet i utdanningenes forskrifter og nasjonale retningslinjer (grunnskolelærerutdanningene 1-7 og 5-10, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorutdanningen for 8.-13. trinn). Del I omfatter noen perspektiver på hva det innebærer å bli lærer, og handler om veien inn i læreryrket gjennom en lærerutdanning. Del II, III og IV redegjør for elevens læring, lærestoffets egenart og lærerens undervisnings- og vurderingsarbeid, mens del V omhandler skolen som kontekst for lærerens arbeid.
Gjennomgående bygger boka på nyere forskning, og den inneholder et eget kapittel om læringsvitenskapene og disses vektlegging av at elevene skal utforske. I tillegg til læreboka finner leseren tilhørende utdypningsstoff og egnede oppgaver samt 10 undervisningsvideoer.