Den raske utviklingen innenfor kunstig intelligens har ført til utfordringer for lærere over hele verden, samtidig som den har åpnet opp nye muligheter for elever og lærere.
ChatGPT ble ikke utviklet for pedagogiske formål, men skolen og lærerne må forholde seg til at teknologien finnes. Det sentrale spørsmålet er hvordan generativ kunstig intelligens kan anvendes til pedagogiske formål. Hvilke konsekvenser har teknologiens eksistens for lærerens undervisning og elevenes læringsarbeid? Denne boken drøfter hvordan generativ kunstig intelligens kan anvendes i skolen. Boken tar utgangspunkt i klassiske karakteristika ved god undervisning og drøfter muligheter og begrensninger som generativ kunstig intelligens gir for lærerens arbeid.
Boken er skrevet for lærere og lærerstudenter som ønsker å ta et strategisk grep om de mulighetene og utfordringene ChatGPT og teknologiutviklingen skaper i skolen. Læreryrket har en nøkkelrolle i å forme fremtidens generasjoner, og det er avgjørende å forstå hvordan teknologien kan samarbeide med lærerne for å forbedre læringsprosessen.