Systematisk innsats på HMS-området krever både forståelse av den bredde og dybde som moderne og miljøvennlig produksjon i et moderne samfunn innebærer, metodisk kunnskap om hvordan man skal planlegge og iverksette forbedringer samt tilpassede verktøy for de målområder HMS-feltet omhandler.
Gradvis har man i Norge fått utviklet hjelpemidler på HMS-feltet som borger for en mer systematisk og integrert løsning av problemenes omfang og kompleksitet. Både ved Norges Teknisk Naturvitenskapelig Universitet (NTNU), Høgskolen i Stavanger (HiS) og Høgskolen Stord/ Haugesund (HSH), Handelshøyskolen BI og andre læresteder har det i en tid vært tilbudt undervisningsopplegg på HMS-feltet rettet mot nåværende og fremtidige ledere og eksperter (sivilingeniører, ingeniører, siviløkonomer, personalledere etc.). Samtidig har HMS-konsulenter og systemleverandører utviklet databaserte styringssystemer som inneholder veiledninger og lærestoff på dette feltet. Ved at norske virksomheter er pålagt å innføre internkontroll av sitt HMS-arbeid, er behovet for systematiske og pedagogisk tilrettelagte læremidler som behandler metode- og verktøysiden i IK-HMS, blitt mer synlig og påtakelig.
Ambisjonen med denne boken er nettopp å systematisere og beskrive administrative fremgangsmåter, dvs. metoder og verktøy innenfor HMS-feltet, særlig knyttet til de målområder kravene til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (IK-HMS-forskriften) stiller. Boken bygger således på den samme tenkemåte som læreboken Ledelse av helse, miljø og sikkerhet (Karlsen 1997), og kan derfor lett anvendes som en utdyping og videreføring av denne. Boken trekker mest på norske eksempler og utfordringer, selv om den også bygger på universelle ideer om et bærekraftig produksjonsliv. Fokus er imidlertid på det anvendte aspektet ved HMS-regulering, nemlig forbedring av HMS gjennom systematisk bruk av effektive metoder og forbedringsverktøy.