Organisasjoner vil alltid være der, men det er ikke gitt at vår egen organisasjon vil overleve. Når vi skal sikre at den blir hardfør nok til å tåle omgivelsenes omskiftelighet, må vi både tenke «utenfor boksen» og i et lengre tidsperspektiv. Vi kan derfor ikke lede en organisasjon uten å forstå dens forhold til tid, altså kjenne dens fortid, ha innsikt i dens nåtid og idéer om dens fremtid. Det å forandre nåtiden til det bedre, krever kreativ forestillingsevne og metodiske fremgangsmåter for å fange opp «signaler fra fremtiden» og oversette disse til strategisk handling. Dette gjøres best i en samskapende prosess hvor alle kompetanser og perspektiver om den mulige og ønskelige fremtid settes i spill.
Innføring i fremsynsledelse handler om hvordan man tenker, diskuterer og skaper sin egen fremtid gjennom å anvende fremtidsverksteder i egen organisasjon.
Innføring i fremsynsledelse kombinerer kunnskap fra ulike fagdisipliner som sosiologi, psykologi, historie, statsvitenskap, økonomi, teknologiledelse og organisasjons- og ledelsesfag. Boken vil derfor være av interesse for studenter og akademikere med ulik bakgrunn og interessefelt, samt for ledere i privat, offentlig og frivillig sektor som ønsker å øke sin fremtidskyndighet.