Dette er en innføring i lesing og skriving både teoretisk, fagdidaktisk og praktisk-pedagogisk. Boka henvender seg først og fremst til studenter på alle studier der en arbeider med lesing og skriving, i grunnutdanning så vel som i videreutdanning. Boka er også aktuell for lærere, spesialpedagoger og andre med behov og interesse for generell faglitteratur om lesing og skriving. Den gir økt innsikt og forståelse og bidrar til en konstruktiv og saklig debatt om grunnleggende lese- og skriveopplæring.
Boka kom første gang ut i 1991 og har siden hatt en betydelig posisjon i lærerutdanninga. Nå, et stykke inn i et nytt årtusen, er den blitt revidert og oppdatert med hensyn til den nyeste forskningen og de nyeste klasseromserfaringene. Denne utgaven består av 11 artikler fra landets fremste fagfolk på området.
Flere bøker av Ingolv Austad, Kari Bech, Ivar Bråten, Turid Fosby Elsness, Liv Engen, Torleiv Høien, Mari-Ann Igland, Lise Iversen Kulbrandstad, Kåre Kverndokken, Rutt Trøite Lorentzen, Dagrun Skjelbred og Sigrund Vormeland: