Macbeth (Innbundet)

roman

Forfatter:

Igjen fengsler Jo Nesbø deg fra første til siste side i denne heftige thrilleren! Narkobaroner har like stor makt som borgermesteren, systemene er korrupte, politiet kjemper en forgjeves kamp, og når et politiangrep mot en gedigen narkoleveranse forvandles til et blodbad, blir Macbeths egenskaper avgjørende. 

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2018
Antall sider: 572
Forlag: Aschehoug
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788203371509
Kategori: Nordisk krim og Hardkokt krim
Omtale Macbeth

Gangsterthriller fra Nesbø!

Macbeth er den beste politimannen i byen. Et menneske med en helstøpt moral og en fortid som narkoman. Så forelsker han seg i Lady ...

Vi er på 1970-tallet. I en by der det alltid regner. En industriell katastrofe med forfalne hus og fabrikker, fattige folk uten jobb, kort sagt et dystert, mørkt sted der kriminalitet og kaos råder grunnen. Narkobaroner har like stor makt som borgermesteren, systemene er korrupte, politiet kjemper en forgjeves kamp, og når et politiangrep mot en gedigen narkoleveranse forvandles til et blodbad, blir Macbeths egenskaper avgjørende. Fremtiden ser plutselig lovende ut, både for byen og Macbeth. Hadde det bare ikke vært for den ambisjonen som kan få mennesker til å bli de mest usle, korrupte individer du kan tenke deg: MAKT.

Igjen fengsler Jo Nesbø deg fra første til siste side i denne heftige thrilleren! I denne avdøde industribyen skjelver vi gjennom områder fulle av rustne kontainere og smug med rotter og narkovrak på jakt etter sin neste flukt.

Nesbøs paranoide underverden

Politimester Duncan er egentlig det store håpet for byens framtid. Som ny politimester vil han reformere politiet og kvitte seg med all korrupsjonen. Macbeth blir leder for Orgkrim, avdelingen som skal slåss mot dem som styrer byens kriminalitet og dopmisbruk.

En av dem, Hecate, eier et av byens to kasinoer. Det andre eies av Lady, en ”renvasket”, tidligere bordellmamma, som har planer om å nå til topps i byen. Å få sin yngre kjæreste Macbeth inn som byens politimester er første trinn i planene. Lady er villig til å ta i bruk alle midler for å gjøre drømmen til en realitet.

Ekte kjærlighet

I starten er det en ekte kjærlighet mellom Lady og Macbeth. Jo Nesbø kan kunsten å knytte to barske, skjøre sjeler sammen, noe nettopp bøkene om Harry Hole er bevis på. Men når Lady for alvor starter jakten på makten i byen, setter hun i gang prosesser som gjør dem til de verste gangsterne. Politimester Duncan må fjernes, og det er andre kandidater til politimesterjobben, som også må fjernes. Men Macbeth er ikke skapt for å drepe når han ikke må. Løsningen er et brygg som kan sette Macbeth i den tilstanden som må til. Et brygg for ekstrem paranoia og lumske hallusinasjoner. Et brygg narkobaron Hecate kontrollerer. Macbeth har prøvd det før. Og erfart at det funker. En kort stund.

Menneskesinnet går amok

Lady og Macbeth fjerner ofrene for aksjonene de står bak, men det er åpenbare logiske brister i handlingene deres. Politibetjent Duff, Macbeths aller beste venn fra ungdomsårene, innser sannheten, får med seg flere allierte, og sammen tar de opp kampen mot Macbeths og Ladys maktbegjær. Vi er med på en hensynsløs batalje der maktgalskap, drap, forræderi og mangel på lojalitet ser ut til å være nøkkelen til makt. Det er det selvfølgelig ikke. Det store spørsmålet er hvordan Macbeth takler slaget om kjærlighet og makt når det virkelig røyner på.      

En skriver i verdensklasse

Nok en gang viser Jo Nesbø at han er i verdensklasse når det gjelder å skape krim av rang. I en halvdød industriby der det alltid regner, der smugene kryr av rotter som piler mellom rustne kontainere - og et korrupt politisk system gjennomsyres av spillgalskap og maktbegjær, er du definitivt fengslet fra første til siste side.
Nesbø har nok en gang skapt en maktthriller av dimensjoner!  

Av Bernt Roald Nilsen

 

Til toppen

Et spenningsnivå på topp - og en forrykende avslutning!
Sindre Hovdenakk, VG

Flere bøker av Jo Nesbø:

Anmeldelser Macbeth

«Et spenningsnivå på topp - og en forrykende avslutning!»
Sindre Hovdenakk, VG - terningkast 5

Til toppen

Intervju

Jo Nesbøs nye krim: Det mørke syttitallet

– Vi har en tendens til å huske fortiden som lysere enn den egentlig var. Se på syttitallet, for eksempel. Sannheten om syttitallet er annerledes. Kanskje som i Macbeth?

Joda, syttitallet var bra, det var den beste musikken, hippietid, sosiale omveltninger, materiell fremgang, starten på oljealderen, mange sånne ting. Problemet er at vi har denne tendensen til å huske fortiden som lysere enn den egentlig var – fordi det gikk så bra. Men hvis vi gransker den aktuelle epoken litt nøyere, ser vi at sannheten er en ganske annen. Ifølge Jo Nesbø.

En dyster epoke

– Syttitallet var jo også en tid med langvarige kriger. Vietnam, selvsagt, og den iskalde krigen i Europa, som hadde vart helt siden femtitallet. Folk var redde for atombomben, det var skyhøy arbeidsledighet og ikke minst terrorisme. Vi tror vi lever i en terrortid, men sannheten er at langt flere døde av terror da. Byene var alvorlig forurenset, og kriminaliteten var høy. Ta New York: Enkelte deler av Manhattan, der folk nå rusler ubekymret, var fullstendig no-go på syttitallet, sier Nesbø i et større intervju om hans nye, mye omtalte krimroman, Macbeth.

Higen etter makt

Men vi skal ikke til New York i Macbeth. Vi skal til en by der det regner konstant. Kanskje er det Bergen, kanskje Glasgow, eller kanskje et helt annet sted. Et eller annet sted i Europa, kan forfatteren avsløre med et smil om munnen. Arbeidsledigheten i byen er høy, folk sliter, dette er byen med nedlagt industri, forfalne fabrikker og boliger, og maktkamp om posisjoner etter at politimesteren i byen er død. Det er krim, men ingen klassisk whodunnit.
Macbeth handler om hvor langt mennesket er villig til å gå i sin higen etter stadig mer makt, ifølge Nesbø.

Verre enn fiksjon

– Når jeg skriver, er mitt prosjekt det menneskelige, som ofte også tangerer det umenneskelige. Jeg skriver om det vi på engelsk kaller the human condition, og tar det seriøst. Rettere sagt tar jeg underholdning seriøst, for i utgangspunktet er jeg en underholdningsforfatter, sier Nesbø. Han holder det svenske forfatterparet Mai Sjöwall og Per Wahlöö høyt. De leverte fantastisk krim på syttitallet, brakte spenningslitteraturen fra kioskene inn til bokhandlerne og bidro til at vi ble oppmerksomme på krimlitteraturens samfunnsoppgave. Nesbø er ikke så opptatt av realismen når han skriver. Han skriver eventyr og ljuger så det renner, som han sa det i et tidligere intervju. Virkeligheten vil uansett alltid overgå fiksjonen. Til og med i Macbeth.

Menneskets psyke

Jo Nesbø vet hva han vil. Og ikke vil. Da han ble invitert av sitt britiske forlag til å skrive en roman basert på et Shakespeare-drama, ba han umiddelbart om å få Macbeth. Det er den han har et forhold til. Hvis han tok bort prosaen og poesien og stod igjen med bare skjelettet, hva kunne han da bruke det til? Jo – for eksempel lage en krimroman der han går inn i den mørke siden av menneskets psyke. – Kanskje bærer vi alle på mørke tanker og håndterer det på ulike måter? Alle har en eller annen form for aggresjon eller voldsomhet liggende latent, for ikke å snakke om en hevnfantasi, som heldigvis forblir kun fantasi hos de aller fleste, sier Jo Nesbø.  

Prioriterer jobben

Han har latt karrieren gå foran familien. Og angrer ikke, ifølge et intervju med et av Sveriges kulturmagasiner: – Det skandinaviske, sosialdemokratiske idealet er å prioritere familie foran jobben, men kanskje beror det på hva slags jobb du har? Hvis du har en viktig politisk stilling, respekterer jeg faktisk mer den som ofrer seg mer for jobb enn for familie. Jeg kjenner en dyp kjærlighet til jobben og ansvaret for å gjøre noe jeg og andre mennesker kan ha glede av. Det er faktisk slik at jeg kjenner en større glede for det enn for familien min. Det er selvsagt ikke politisk korrekt, men det er sånn jeg er skrudd sammen, sier Nesbø.

 

Av Bernt Roald Nilsen

 

Til toppen

Utdrag

Duff slo geværløpet mot tatoveringen. Det skavet vekk hud i en stripe over pannen, og et øyeblikk skinte den hvitt, som en kopi av hans eget varemerke. Så fyltes den med blod.

«Du holder kjeft, gutt, så går dette bra,» sa Macbeth som hadde kommet bort til dem. Han grep tak i det lange håret til gutten, trakk hodet hans bakover og la bladet på den andre dolken mot halsen hans. Dyttet ham foran seg mot døra til klubblokalet. «Klar?»

«Husk at jeg tar meg av Sweno,» sa Duff, kjente at det krumme magasinet satt ordentlig fast i automatgeværet og skrittet etter Macbeth og gutten.

Macbeth sparket opp døra og gikk inn med gutten foran seg og Duff hakk i hæl.

Glisende og høyrøstede Norse Riders satt ved et langbord i det store, åpne, men allerede røykfylte lokalet. Alle på innsiden av bordet, med ryggen mot veggen, vendt mot de tre dørene som ledet ut fra lokalet. Sikkert en klubbregel. Duff anslo antallet til tjue. Musikken var skrudd på høyt. Stones.

«Jumpin’ Jack Flash.»

«Politi!» ropte Duff. «Ingen rører seg, ellers kutter min kollega strupen på denne fine, unge mannen.»

Det var som tiden bråbremset, og som i sakte kino så Duff mannen ved enden av bordet løfte hodet. Et rødmusset grisetryne med neseborene synlig og flettene strammet så hardt at det dro øynene ut til to smale, hatefulle streker. I munnviken hang en lang, tynn sigarillo. Sweno.

«Vi redder ikke gisler,» sa han.

Gutten mistet bevisstheten og falt.

I de neste to sekundene var alt i rommet som frosset fast, og det eneste som hørtes, var Rolling Stones.

Til Sweno tok et drag av sigarilloen. «Ta dem,» sa han.

Duff registrerte minst tre av Norse Riders reagere på likt, og han dro tilbake avtrekkeren på AK-47-en. Holdt den der. Sprayet ut blybiter med en diameter på 7,62 millimeter som knuste ølflasker, spikket opp bordplaten, pisket veggen, hugg i kjøtt og stoppet Mick Jagger mellom to «gas». Ved siden av ham hadde Macbeth fått opp de to Glockene de hadde ribbet de to døde Norse Riders-medlemmene for på kaia. Sammen med jakker, hjelmer og sykler. Geværet kjentes varmt, og mykt som en kvinnekropp i Duffs hender. Det senket seg gradvis et mørke etter hvert som lampene ble knust. Og da Duff endelig slapp avtrekkeren, hang det støv og fjær i luften, og en taklampe svingte frem og tilbake så skyggene løp som flyktende spøkelser over veggene.

Til toppen