Det virkelige livet har for liten plass i skolen. Skolen vil sprenges innenfra hvis livsrommet fortrenges ytterligere. Medisinen er ikke større kontroll og flere markedsinspirerte grep. Forfatterne argumenterer for at læringsrommet må utvides betydelig. De unges livserfaringer må få større plass. Mye må og kan gjøres for å bringe større læringslyst og glede inn i skolen. Da vil også den faglige læringen styrkes. Glød og resultater henger nært sammen.
Man behøver ikke å gå over bekken etter vann. Det er ikke nødvendigvis det radikalt nye, det glamorøse eller det ukjente som rommer løsningene for å få skolen ut av klemma. Bokas tittel henspiller på en tid der elever enkelte steder gikk annenhver dag på skolen. Den andre dagen deltok de i lokalsamfunnets mange gjøremål. Gode løsninger på dagens skoleproblemer kan finnes i elevenes primære interessefelt, i det lokale arbeidsliv og i den uutnyttede foreldreressursen. Barnehagen kan også være en inspirasjonskilde. Handas kunnskap, det praktiske, må få større plass, og helhetlig læring må styrkes.
Uttrykket den andre dagen står for en ny måte å drive skole på der liv og læring balanseres. I Den andre dagen gis eksempler på andredagens pedagogikk fra flere land. Boka henvender seg til lærere, førskolelærere, ledere, foreldre, politikere og alle som er interessert i skole og utdanning.