Nye rammeplaner for den praktisk-pedagogiske utdanningen fordrer nye pedagogiske kunnskaper og ferdigheter. Et hovedkrav er at pedagogikken må profesjonsrettes og at teori og praksisdelene i opplæringen skal danne en meningsfylt helhet der delene forsterker og utdyper hverandre.
Denne boken er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 8.-13. trinn i grunnskolen og i videregående skole. Boken retter oppmerksomheten både mot lærerens yrkesutøvelse, og mot elevenes motivasjon og læring. Fokus er derfor på hvordan pedagogikken kan profesjonsrettes for å få fram gode lærere for disse årstrinnene, lærere som underviser på en faglig engasjert måte og som organiserer meningsfylt og aktivt deltakende læring. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevant for trinnene som utdanningen kvalifiserer for. Kapitlene i boken rammes inn av det nyeste rammeverket for lærerutdanningene for ungdomstrinnet og videregående opplæring.
Profesjonsrettet pedagogikk 8-13 henvender seg til lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å lære om profesjonsrettet pedagogikk.