Finansnæringens virksomhet og teorigrunnlag dreier seg i stor grad om lønnsomhet, avkastning og salg. Egeninteressen er en av de vesentligste drivkreftene bak en slik kommersiell virksomhet. Etikk og moral dreier seg gjerne om at det å handle riktig er å ta hensyn til andres interesser og behov. Denne spenningen innebærer at det lett kan oppstå markante konflikter mellom finansielle og etiske interesser. Forfatteren diskuterer forskjellige måter å nærme seg slike dilemmaer på, og viser hvordan ulike teorier og tradisjoner kan bidra i analysen. Yrkesutøvere i finansnæringen utøver stadig kompleks og ugjennomsiktig makt gjennom sine roller, handlinger og kompetanse, ikke minst i møte med publikums tillit. Man må ha en solid dømmekraft, en profesjonell innstilling og en evne til å reflektere over de valg som skal foretas, for å opptre i tråd med den tilliten man forvalter. Denne boken gir et grunnlag for å nærme seg en slik kompetanse, og vil øke lesernes etiske bevissthet som yrkesutøvere - ikke minst gjennom sine mange gode eksempler fra blant annet økonomisk rådgivning, forsikring og eiendomsmegling.