Dette er den andre utgaven av det norske standardverket om utviklingspsykologi. Den inkluderer den betydelige nye kunnskapen som 2000-tallet har brakt med seg på det utviklingspsykologiske området. Boka viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Ut fra denne er barn og voksnes evner og egenskaper ikke ferdiglagede eller forutbestemte, men er resultatet av komplekse samvirkninger mellom biologiske og miljømessige forhold over tid. Gjennom utvikling både endrer individet seg og forblir det samme. Boka gir leseren kunnskaper om den typiske utviklingen og de individuelle variasjonene innenfor alle aspekter av utvikling fra spedbarnsalderen, gjennom ungdomsårene og helt til den sene voksenalderen. Boka består av ti deler: 1. Teoretiske perspektiver og metode 2. Gener, fosterutvikling og tidlig nevrologisk utvikling 3. Persepsjon og motorikk 4. Kognitiv utvikling 5. Kommunikasjon og språk 6. Emosjonell utvikling, temperament og personlighet 7. Sosiale relasjoner, selvforståelse og moral 8. Virksomheter, kjønn og ungdom 9. Utvikling gjennom livsløpet 10. Historiske perspektiver Boka egner seg for alle som studerer eller arbeider innenfor fagområder som trenger kunnskap om menneskers utvikling. Les anmeldesle av boken i Tidsskrift for den norske legeforening her. Utviklingspsykologi har et eget nettsted med alle lenkene som er oppgitt i boka. Her kan også forelesere med boka på pensum få tilgang til alle bildene og figurene til bruk i undervisning tilknyttet læreverket. Er du foreleser og ønsker tilgang til foreleserressursene, ta kontakt med forlaget. Utviklingspsykologi har et eget nettsted med alle lenkene som er oppgitt i boka. Her kan også forelesere med boka på pensum få tilgang til alle bildene og figurene til bruk i undervisning tilknyttet læreverket. Nettstedet finner du på www.gyldendal.no/utviklingspsykologi. Er du foreleser og ønsker tilgang til foreleserressursene, ta kontakt med forlaget.