Skolens primære formål er å sørge for at barn og ungdom kan bli personlig kompetente og parate til å møte utfordringer og oppgaver senere i livet. Ungdom, læring og forebygging handler om hvordan skolen gjennom både læring og forebygging kan gi ungdom selvtillit, optimisme, motstandsdyktighet og sosial kompetanse.
Boka gir en samlet framstilling av unge menneskers skoleliv, læring og kompetansemuligheter, samt risikoforhold og forebyggingsbehov i skolen. Sammenhengen mellom læring og skole på den ene siden og forebygging og barnevern på den andre siden, står dermed sentralt i boka. Forfatternes ønske er at boka vil gi faglig hjelp og personlig inspirasjon til alle de som satser på å gjøre samfunnet bedre gjennom en kvalifisert innsats i skolen og barnevernet.
Ungdom, læring og forebygging er rettet mot studenter i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen, og er særlig relevant for ungdomstrinnet. Den er også aktuell for studenter i barnevernspedagogikk og for lærere i ungdomsskolen.