Omtale
Tilpasset opplæring i skolens arbeidsfellesskap
Tilpasset opplæring er et sentralt begrep i loven, forskriftene og læreplanene for det 13-årige opplæringsløpet. Det er likevel i liten grad utdypet hvordan tilpasset opplæring skal håndteres i skolens praksis. Forfatterne har gjennom mangeårig samarbeid med lærere, skoleledere og lærerstudenter erfart et ønske om mer konkret kunnskap om hvordan tilpasset opplæring kan håndteres i tilknytning til både enkeltpersoner og skolen som organisasjon. Boken legger vekt på å nærme seg tilpasset opplæring gjennom didaktiske kategorier som samtidig utfordrer aktørene i skolen til å anvende et organisasjonsperspektiv. God tilpasset opplæring må utvikles i et dynamisk spenningsfelt mellom den enkelte elevs forutsetninger, innholdet i opplæringen og skolen som organisasjon. Kvaliteten i tilpasset opplæring henger sammen med hvordan hele skolens læringsarbeid planlegges, organiseres og gjennomføres i samhandling mellom ledere, lærere, elever, foreldre og skolens omgivelser. Hovedspørsmålet i boken er hvordan den enkelte skole kan utvikle seg for å realisere intensjonene om tilpasset opplæring i et samspill mellom individuell kunnskap og organisatorisk kunnskap taus kunnskap og eksplisitt kunnskap skolens indre liv og skolens omgivelser. Bokens målgruppe er fagpersoner, ledere og studenter som arbeider med faglige spørsmål om tilpasset opplæring. Boken dekker sentrale tema innenfor lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning og utdanninger i skoleledelse. Eirik S. Jenssen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane. Han har bakgrunn som lærer og øvingslærer i grunnskolen. Han arbeider mye med profesjonsfaglige problemstillinger knyttet til utdanningen av grunnskolelærere. Hans forsknings- og undervisningsområde er rettet mot lærerrollen, rektorrollen, læring og tilpasset opplæring. Knut Roald er dosent ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring som forskningsområde. Han har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Forfatteren er knyttet til masterprogrammet i utdanningsledelse og har faglig ansvar for studietilbud i den nasjonale rektorutdanningen.