Hovedtema i denne boka er tidlig innsats i skolen for læring og utvikling hos barn og unge. Den tar opp sentrale utdanningspolitiske intensjoner med bakgrunn i Kunnskapsløftet. Boka viser til forskning og sentrale teoretiske og praktiske perspektiver med relevans for tidlig innsats i skolen.
Tidlig innsats – bedre læring for alle? er delt i to hoveddeler. Den første delen drøfter og klargjør overordnede perspektiver på tidlig innsats. Her er det kapitler om forebygging til barns beste, tilhørighet og læring i inkluderende skole, evaluering gjennom kartlegging, vurdering og forbedring samt barnehagens rolle. Disse sidene ved tidlig innsats er sentrale i lærerarbeid for tilrettelegging av læring og utvikling for elevene.
Den andre delen drøfter og klargjør tidlig innsats på viktige kompetanseområder. Her er det kapitler om lese- og skriveopplæring, matematikkopplæring, klasseledelse og barns mestring av skoledagen samt innsats for å bekjempe mobbing.
Boka henvender seg til studenter i lærerutdanningene og annen pedagogisk og spesialpedagogisk utdanning, samt til skoleledere og lærere. Boka er også relevant for forskere og fagfolk som jobber med pedagogikk og spesialpedagogikk.