Omtale
Teoretiske tilnærminger til pedagogiske tekster
En pedagogisk tekst kan være skrevet som sakprosa, men den kan også være en skjønnlitterær tekst dersom den står i en pedagogisk-didaktisk sammenheng eller ramme. Det kan videre være tale om tekster man til vanlig ikke tenker inn i en slik sammenheng, som bruksanvisninger, togtabeller, bokanmeldelser, forord i forskjellige bøker. I de senere årene er slike tekster blitt gjenstand for forskning og utvikling. Teorier med blikk for pedagogiske tekster er imidlertid mer sjeldne og til dels fraværende både i de nordiske land og internasjonalt.
Boken Teoretiske tilnærminger til pedagogiske tekster kaster lys over hvilke teorier man kan bruke som refleksjonsgrunnlag når man analyserer og reflekterer over pedagogiske tekster. Den representerer et nordisk samarbeid, og bidragsyterne er alle forskere som har arbeidet spesielt med feltet.
Boken henvender seg til master- og bachelorstudenter med interesse for pedagogiske tekster, og til lærere i alle skoleslag som ønsker etterutdanning. Den henvender seg også til lærere som underviser ved universiteter og høgskoler.