Tall, tolkning og tvil (Heftet)

bak metodevalg i økonomi, ledelse og markedsføring

Forfatter:

, , , , , , , og

Forfatter: , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 280
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202260453
Fag: Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag
Nivå: Akademisk
Omtale Tall, tolkning og tvil

Denne boken setter søkelys på grunnleggende problemer som studenter og fagfolk møter i sitt forskningsarbeid. Hvordan få øye på og skape konsistens mellom de store vitenskapsteoretiske spørsmålene og de praktiske metodevalgene? Det fokuseres på hvordan menneskesyn, kunnskapssyn og metodevalg uløselig er knyttet sammen. Boken berører forskning på organisasjoner, forbruk og reklame, men også allmenne problemstillinger i skjæringsfeltet mellom empirisk metode og vitenskapsteori.

Boken retter seg mot masterstudenter og stipendiater innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, men er også svært aktuell for alle som har et ønske om å bli mer bevisste i sitt arbeid innenfor økonomi, ledelse og markedsføring. Den fyller rommet mellom samfunnsvitenskapelig metodelitteratur og filosofisk vitenskapslitteratur ved å ta utgangspunkt i konkrete økonomiske forskningsutfordringer og følge trådene tilbake til grunnlagsspørsmålene.

Til toppen