Boka har en bred tilnærming til faget, der elevers tenkning og argumentasjon står sentralt. Forfatterne legger vekt på kommunikasjon i matematikk, og de gir mange forslag til hvordan gode samtaler kan initieres og hvordan lærere kan utfordre elevenes matematiske tenkning. Boka inneholder mange rike oppgaver som engasjerer elevene i resonnering om og utforsking av sentrale matematiske ideer, med eksempler på elevarbeider som viser elevenes løsningsmetoder og strategier. Kapitlene i Tall og tanke 2 komplementerer Tall og tanke 1, dels ved å videreføre temaene og dels ved å belyse andre sider av temaene. De to bøkene vil dermed fungere godt sammen uansett hvilket trinn i barneskolen man underviser på. I boka er det lagt inn henvisninger til Tall og tanke aktivitetsbok, som gjør det enkelt å finne flere relevante aktiviteter. Til denne andre utgaven av Tall og tanke 2 er det gjort en lang rekke større og mindre endringer. Flere av kapitlene har fått en ny struktur, og enkelte deler er supplert og endret ut fra ny forskning. I tråd med læreplanen LK20 er fagets kjerneelementer og programmering framhevet.