Forfatterne utvikler en kunnskapsplattform (teorier og empiri) for strategisk ledelse i barnehagen og drøfter hvilke praktiske konsekvenser en slik kunnskapsplattform får for de som innehar lederposisjoner i barnehagesektoren. Å ta i bruk strategibegrepet i barnehagen er relativt nytt, selv om ledere i denne sektoren står overfor store endringer og nye utfordringer. Utviklingen i sektoren har gått raskt de siste årene, med storstilt utbygging som har ført til konkurranse mellom barnehager.
Ledere i barnehagen er stilt overfor mange krevende interessenter; det er ikke lenger bare foreldrene som har meninger om barnehagens innhold og funksjon. Eksterne interessenter krever kompetanse, kvalitet og innsyn i barnehagens tjenester og organisering. Dette krever at både styrere, barnehageeiere og barnehageadministratorer forholder seg til den strategiske lederrollen. Samtidig er det viktig å utvikle et nytt begrepsapparat og nye perspektiver som er tilpasset den strategiske lederrollen i barnehagen og strategibegrepet i en barnehagefaglig kontekst. Boka er fagfellevurdert.