Strategisk tenkning og strategisk handling blir stadig viktigere for de fleste virksomheter – i næringsliv, offentlig sektor og frivillig sektor. En viktig grunn til det er at globalisering, teknologisk utvikling, digitalisering av informasjon og kommunikasjon, økende kunnskapsintensitet og skjerpede miljømessige utfordringer stiller store krav om endring, tilpasning og fornyelse på virksomhetsnivå.
Strategisk ledelse dekker både tradisjonelle temaer og nyere utviklingstrekk innen strategifaget. Boken er spesielt skrevet for studenter innen strategi- og ledelsesfag, men vil også være nyttig ledere og andre som vil oppdatere sine kunnskaper på feltet.
Denne boken har et klarere praksis- og prosessperspektiv enn mange andre lærebøker. Det er et eget kapittel om strategi i offentlig sektor og strategisk ledelse, og tema som innovasjon og forretningsmodeller er viet stor plass. Det samme gjelder etiske spørsmål knyttet til strategi. Forfatterne er derfor mer opptatt av dynamiske kapabiliteter enn av jakten (og troen) på varige fortrinn, mer opptatt av gode prosesser enn av elegante analyser og mer opptatt av originale løsninger enn av lærebokoppskrifter.
Bokens hovedforfattere er Harald Knudsen og Bjørn-Tore Flåten. Bidragsytere er Joyce Falkenberg, Jonny Holbek, Åge Johnsen og Inger Stensaker.
Til toppen