Møtet med nyutdannede lærere i skoler og barnehager har avdekket et behov for et mangfold av perspektiver til bruk i veiledning. Arbeidet med Ny i Nord som er en del av det nasjonale tiltaket Veiledning av nyutdannede lærere og barnehagelærere, har gitt muligheter til å prøve ut ulike tilnærminger til veiledning. Boka er i all hovedsak basert på dette arbeidet og dekker et vidt spekter av «nye stemmer» når det gjelder veiledning av nyutdannede lærere. Boka har fokus på de nyutdannede og deres møte med kolleger, veiledere, ledere og andre samarbeidspartnere. Forfatterne gir ulike eksempler på hvordan støtten kan organiseres og bidra til å gi nye lærere en god start og videre oppfølging. Bidragsyterne er tilknyttet UiT Norges arktiske universitet og representerer ulike perspektiver på veiledning. Førstelektor Else Stjernstrøm og universitetslektor Liv Carstens Knudsen er begge ansatt ved UiT Norges arktiske universitetet.