Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling – i tale og skrift. Hun beskriver barnas språkutvikling fra to- til seksårsalder og hevder barns lek med språket kan være med på å styrke barnets identitetsdanning og selvfølelse.
Barn lærer språk ved å bruke det. I begynnelsen gjennom dialog, men allerede fra to-treårsalderen begynner de å eksperimentere med selve språket. Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling, i tale og skrift, og studert deres lek med skriftmediet.
Boka er aktuell for førskolelærerutdanningen og for førskolelærere og andre som arbeider med barn i to- til seksårsalderen. Den har teoretiske kapitler hvor sentrale utviklingsområder og teoretiske begrunnelser for pedagogiske tiltak blir diskutert, og kapitler med praktisk-pedagogisk profil med konkrete eksempler på hvordan man kan stimulere barns språk. De mange gode eksemplene og ideene til pedagogiske tiltak gjør at boka kan brukes som en praktisk håndbok i barnehagene, og som inspirasjonskilde for foreldrene.