Globalisering, økte krav til kunnskap og nye ideologiske syn på læring gjør at dagens spesialpedagogikk står overfor utfordringer som var ukjente for tretti år siden. For å legitimere sin plass som en profesjon i velferdsstaten, må spesialpedagogikken svare på disse utfordringene. Hvordan skal vi beskrive det spesialpedagogiske fagfeltet? I denne boka blir den spesialpedagogiske profesjonens plass i velferdsstaten belyst gjennom ulike teoretiske perspektiver og eksempler. Utgangspunktet er den postmoderne kritikken av det moderne synet på kunnskap og vitenskap. I Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer presenteres perspektiver på den spesialpedagogiske profesjonen som en profesjon for livet en profesjon som skal skape forandring og alternative måter å tenke spesialpedagogikk på. Rune Sarromaa Hausstätter er førsteamanuensis ved Høgskolen i Hedmark. Han er utdannet lærer med PhD-grad om spesialpedagogiske grunnlagsproblemer, og har jobbet spesielt med spesialpedagogikk og skoleutvikling, mobbing og økopedagogikk.