Tittelen slår an en positiv tone for denne artikkelsamlingen der en rekke sentrale skolepolitikere og forskere gir sine bidrag. De har gått løs på oppgaven med å analysere dagens situasjon og skissere løsninger på dagens og morgendagens utfordringer.
Redaktøren av denne boka har kalt det nye årtusenet for mulighetenes årtusen. Dermed er tonen slått an. Dette er ingen bok som sutrer og klager over de eksisterende forhold i skolen, men ei bok der en rekke velkjente skolepolitikere og forskere for alvor går løs på oppgaven med å analysere dagens situasjon og skissere løsninger på dagens og morgendagens utfordringer.
Forfatterne inkluderer det pedagogiske mangfoldet i dagens og morgendagens skole. De tre gjennomgående temaene i boka er utviklingen av det indre livet i skolen som skal gi barn og unge de erfaringene de trenger for å møte en verden i endring, skolens utfordring om å innfri elevenes behov for å skape sin identitet, og de pedagogiske utfordringene som er knyttet til postmoderne trekk ved samfunnsutviklingen.
Til toppen