Hvordan har seksualitet blitt omtalt, forstått og problematisert for barn og unge i Norge? Denne boka handler om hva slags kunnskap barn og unge i Norge har kunnet få om seksualitet - og hvilke forhandlinger, diskusjoner og debatter som har utspilt seg rundt formidlingen av kunnskap. Gjennom kunnskap om seksualitet forstår, fortolker og former vi vår seksualitet - og her er barne- og ungdomsårene viktige. Skolen, som er den arenaen som når alle, og der det er definerte mål om hva slags kunnskap og ferdigheter som skal tilegnes, får da en viktig rolle. Boka har en historisk tilnærming, og ser på utviklingen i Norge fra sent 1800-tall og fram til i dag. Gjennom å se på framstillinger av seksualitet og debatter om seksualopplysning, kan vi få innsikt i hvordan våre forståelser av seksualitet og oppvekst har utviklet og endret seg over tid. Hensikten er å vise hvordan våre forståelser av seksualitet, kunnskap og oppvekst kan forstås som del av en større historie og samfunnsutvikling. Boka henvender seg primært til studenter innen lærerutdanning, særlig i pedagogikk og elevkunnskap, samfunnsfag, naturfag og KRLE. Boka er også relevant for studenter i historie, og særlig for de som er opptatt av kjønn, seksualitet, skole og medier. Ettersom dette er en fortelling om kjønn og seksualitet vil den også være nyttig for studenter som tar ulike emner innenfor dette området.