En digital historiefortelling er en kort digital produksjon, to–tre minutter, basert på en personlig fortellerstemme, og på bilder og musikk som settes sammen ved hjelp av enkle dataprogram. Boken springer ut av et forskningsprosjekt forfatterne har gjennomført i barnehagelærerutdanningen og i barnehager.
Forfatterne vil med denne utgivelsen inspirere studenter og ansatte til å ta i bruk digital historiefortelling som arbeidsmåte for refleksjon og læring. Teoretiske perspektiver knyttet til utvikling av fortellinger og til produksjon av sammensatte tekster blir presentert og diskutert. Leseren vil også finne barnehagefaglige og læringsteoretiske begrunnelser for å arbeide med digital historiefortelling i barnehagen.
Flere kapitler er viet konkrete eksempler på digitale historiefortellinger laget av studenter, i samarbeid med barn og ansatte i barnehagen. Fortellingene illustrerer sentrale temaer som pedagogisk dokumentasjon, barns rett til medvirkning og barnehagen som lærende organisasjon, samt kvaliteter ved digitale fortellinger. Leseren blir også presentert for framgangsmåter og nødvendig teknikk for selv å lage digitale fortellinger, og for å lede kolleger og barn i dette arbeidet. Her får man også råd om hvordan man skal trå rett når det gjelder jus og etikk.
Se min fortelling. Digital historiefortelling i barnehagen er skrevet for studenter og ansatte i barnehager.