Inkludering i praksis
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen , Silje Ims Lied og Marianne Sandvik Tveitnes
Forfatter: | Rigmor Mikkelsen og Mirjam Harkestad Olsen |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2015 |
Antall sider: | 216 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
Originaltittel: | Sammen for elevers psykososiale miljø |
ISBN/EAN: | 9788202448295 |
Fag: | Helse- og sosialfag, Pedagogikk og elevkunnskap |
Nivå: | Akademisk |
Bokas overordnede tema er elevers psykososiale miljø. For å lage en bok med høy nytteverdi for lærere og lærerutdannere, har forfatterne tatt utgangspunkt i to elevgrupper; barn med ADHD og barn med epilepsi. Disse barna og ungdommene danner navet som bokens tema spinner rundt.
Boka tar for seg prinsippet om elevers rett til et godt psykososialt miljø og videre om sammenhengen mellom hjerne og atferd. Læreren er en nøkkelperson i arbeidet med å skape et helse- og læringsfremmende miljø. I bokens didaktiske del legges det vekt på det relasjonelle møtet mellom læreren og elevene, og mellom læreren og de foresatte. I tillegg gis konkrete råd til hvordan læreren kan tilrettelegge for en god læringssituasjon både for enkeltelever og elevgruppa.
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen , Silje Ims Lied og Marianne Sandvik Tveitnes