Barn ønsker å samarbeide, men det er alltid de voksne som er ansvarlig for samarbeidskvaliteten mellom voksne og barn. Det er mange utfordringer når vi skal få til samarbeid mot mobbing. Mobbing skaper følelser fordi det berører noe av det aller mest grunnleggende: Behovet for å høre til og kjenne seg betydningsfull. Forskning knyttet til relasjoner, emosjonsregulering og konflikthåndtering belyser hvordan de voksne i barnehagen kan utvikle samarbeidskompetanse. Og ikke minst: hvordan kan de konkret arbeide for å styrke barnehagens samarbeidskultur. Dette er et hefte for alle som jobber i barnehagen! Innhold: Hva er mobbing Samarbeidets univers Samarbeid med barn Relasjonskompetanse Samarbeid med foreldre Fire suksesskriterier for å forebygge konflikt i samarbeidet Fire suksessfaktorer for å håndtere konflikt i samarbeidet Møteledelse i samarbeid mot mobbing Samarbeid med kollegaer i arbeidet mot mobbing Avsluttende refleksjon