Kunstløftet ble etablert av Norsk kulturråd i 2008 og avsluttes som prosjekt i 2015. Satsingen er både en støtteordning og et utviklingsprosjekt. Formålet med Kunstløftet har vært å heve kvaliteten på kunstproduksjon for og kunstformidling til barn og unge. En annen viktig målsetning har vært å styrke kunstområdets plass i offentligheten, bidra til høyere status og gjøre kunst for barn og unge til et mer attraktivt arbeidsområde for skapende og utøvende kunstnere.
Denne evalueringsrapporten er konsentrert om Kunstløftets andre fase, det vil si perioden 2012 2015. Evalueringen er en vurdering av Kunstløftets relevans for barn og unge sett i lys av samfunnsendringer og utfordringer. Evalueringen vurderer også prosjektets bidrag til økt kunnskap om, interesse og prestisje for kunst for barn og unge.
Åsne Dahl Haugsevje er kulturviter med utdannelse fra Universitetet i Bergen, med hovedfag i kulturvitenskap, og har arbeidet som forsker ved Telemarksforsking siden 2013.
Mari Torvik Heian er sosiolog med utdannelse fra Universitetet i Bergen. Hun har vært ansatt ved Telemarksforsking siden 2005 og har erfaring fra diverse forskningsprosjekter og evalueringer både på kulturområdet og på andre forskningsområder.
Ole Marius Hylland er kulturhistoriker med utdannelse fra Universitetet i Oslo. Han har hovedfag i folkloristikk og skrev sin doktoravhandling i kulturhistorie om folkeopplysning på 1800-tallet.