Inkludering i praksis
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen , Silje Ims Lied og Marianne Sandvik Tveitnes
Forfatter: | Mirjam Harkestad Olsen og Jorun Buli-Holmberg |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2019 |
Antall sider: | 146 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
Originaltittel: | Psykososialt læringsmiljø |
Serie: | Inkluderende skolemiljø |
ISBN/EAN: | 9788202598136 |
Fag: | Lærerutdanning, Spesialpedagogikk |
Nivå: | Akademisk |
I denne boken legges det vekt på det psykososiale miljøet, som er et svært aktuelt begrep i skolepolitikken. Kapitlene kretser rundt opplæringslovens kapittel 9A, som sier at skolen aktivt og systematisk skal jobbe for å fremme et godt psykososialt skolemiljø, der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Fem ulike perspektiver ved psykososialt miljø drøftes gjennom følgende spørsmål:
Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen , Silje Ims Lied og Marianne Sandvik Tveitnes