I komplekse prosjekter, der en jobber mot en ukjent fremtid, i usikre, tverrfaglige og endringspregede sammenhenger, vokser det fram nye kompetansebehov. Blant annet viser nyere studier at under slike forhold blir den relasjonelle kompetansen spesielt viktig.
Man må ha tro på og tillit til at problemene vi møter, kan løses gjennom daglig kommunikasjon mellom medarbeidere på ulike nivåer og med forskjellig bakgrunn. Forskning viser at kommunikasjon i prosjekter er avgjørende for utfallet av dem, og jo større og mer komplekse de er, desto viktigere er kommunikasjonen. Dette skyldes at kommunikasjonen er den koordinerende sosiale mekanismen som sterkest påvirker resultatene. I et prosjekt følger det da at fokuset, som klassisk har dreid seg om tid, kostnader og kvalitet, bør utvides til tid, kostnader, kvalitet og kommunikasjon. I denne boken fokuserer forfatterne derfor på kommunikasjon i og mellom prosjekter.
Boken egner seg godt for studenter på alle nivåer, inklusive doktorgradsstudenter, i tillegg til at den er svært aktuell for ledere og medarbeidere i offentlig og privat sektor.