Fullført og bestått
– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet
Forfatter: | Ruth Jensen |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2018 |
Antall sider: | 176 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202482480 |
Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse |
Nivå: | Akademisk |
Profesjonelt arbeid i skolen innebærer ofte samarbeid i team på tvers av virksomheter, i det vi kan kalle grensesoner. Slikt arbeid kan gi mange gevinster, men medfører også utfordringer for de involverte. I denne boka tematiseres arbeid i team der deltakere fra ulike profesjoner arbeider med skoleforbedring.
Boka presenterer internasjonal forskning og empiriske analyser og resultater fra to forskningsprosjekter, samt metodologiske tilnærminger i prosjektene. Den gir innsikt i de prosessene som karakteriserer profesjonelt teamarbeid med skoleforbedring i grensesoner. Kulturhistorisk aktivitetsteori gir det teoretiske rammeverket for analyser av samtaler i prosjektteam. Analysene viser hvordan arbeidet blir innovativt, og hvordan det kan gi avtrykk i skolers praksis. I tillegg tematiserer boka hvordan redskaper tas i bruk, hvordan arbeidsfordeling tar form, og hvordan ledelse konstitueres og utøves.
Boka henvender seg til alle som er interessert i profesjonelt arbeid i grensesoner og i skoleforbedring som forskningsfelt. Den vil være spesielt aktuell for forskere ved universiteter og høyskoler, men også for studenter og ansatte i skolen.
– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet