Dette er en bok for profesjonsutøvere og de som skal lede dem. Den dekker områder som er viktig å ha kunnskap om for å forstå og mestre utfordringer i dagens arbeidsliv, uansett profesjon:
Forventninger til profesjonsutdannede Profesjon og profesjonalitet Skjønn og autonomi Individuell og felles læring - lærende virksomheter Kultur og verdier - arbeidslivet i Norden Styringsformer og ytringsfrihet - tillit og ansvar Dømmekraft, dilemmaer og integritet Lærende møter og samtaler - konstruktiv kommunikasjon Ledelse og profesjonsutøvelse Profesjonsutvikling og profesjonelle læringsfellesskap Teori og kunnskap i praksis - profesjonell klokskap Eksempler fra ulike virksomheter og sektorer, blant annet utdanning og oppvekst, helse og omsorg, forvaltning, teknologi og politi
Målgruppen er studenter ved profesjons- og ledelsesutdanninger, ulike etter- og videreutdanninger, samt profesjonsutøvere og ledere som ønsker å reflektere over og forbedre egen praksis.
Den kan også være til nytte om man rett og slett ønsker å oppdatere seg, og for forskere som arbeider opp mot praksisfeltet.
De fleste kapitlene er enten nyskrevet eller omskrevet fra tidligere utgave.
Eirik J. Irgens er professor i utdanningsledelse ved NTNU. Foruten å være utdannet lærer med tilleggsutdanning i språk, økonomi og ledelse, har han doktorgrad fra Copenhagen Business School, hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Trondheim og Master in Education fra University of California, Davis. Irgens har arbeidet som lærer, som opplæringsleder i industrien, som professor i kunnskapsledelse og med organisasjons- og lederutvikling i privat og offentlig sektor.