Hver dag leder lærere og skoleledere prosesser, både i klasserommet, i utvikling av profesjonsfellesskapet, i møte med foreldre og i andre møter i skolehverdagen.
I alle disse møtene og prosessene tar lærere og skoleledere valg som bidrar til å skape relasjoner, læring og resultater. Denne boken viser deg hvordan du kan innta prosesslederrollen gjennom å stille gode spørsmål og velge metoder som involverer alle til å bidra med sitt beste i samskapende møter og lærings- og utviklingsprosesser, samtidig som relasjoner ivaretas og utvikles.
Boken inneholder teori, modeller, praksiseksempler, kjøreplaner og mer enn 50 konkrete metoder som understøtter en anerkjennende, styrkebasert og samskapende tilnærming til læringsarbeid både i klasserommet og i den helhetlige skoleutviklingen. Boken viser at de samme tilnærmingene til lærings- og utviklingsarbeid kan fungere like godt i klasserommet, profesjonsfellesskapet og foreldremøter.