Omtale
Pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning
Entreprenørskap i utdanningen er blitt et fenomen på den internasjonale politiske agenda, og beskrives som en nøkkelkompetanse i et fremtidsperspektiv. På dette grunnlaget har policydokumentene over flere år gitt lærerutdanningen en framtredende rolle og betydning i å kvalifisere framtidige lærere som har entreprenøriell kunnskap, ferdigheter og holdninger. Policyen gjenspeiler seg imidlertid ikke i utstrakt grad i lærerutdanningens praksis. Begrunnelsene for dette er bl.a. manglende kunnskap og kompetanse om pedagogisk entreprenørskap hos utdanningens ledelse og lærere.
Denne boka fokuserer derfor på pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanningene.
Målet er å bidra til større forståelse og kunnskap som kan stimulere til implementering av temaet i lærerutdanningens kontekst.
Forfatteren formidler kunnskap om hva entreprenørskap i lærerutdanningen kan innebære ved å belyse og analysere entreprenørskap som et multidisiplinært fenomen. Hovedfokuset rettes imidlertid mot den pedagogiske fagdisiplinen. Videre utdypes begrunnelsene for entreprenørskapets pedagogiske og didaktiske plass i lærerutdanningens kontekst. Røe Ødegård problematiserer avslutningsvis hvordan pedagogisk entreprenørskap kan implementeres og gjennomføres i lærerutdanningene.