Theo Koritzinsky er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Høgskolen i Oslo. Forfatteren har tidligere vært universitetslektor i sosiologi og statsvitenskap og leder av Stortingets Kirke-, utdanning- og forskningskomité. Han har skrevet en rekke lærebøker for ulike skoleslag.
Pedagogikk og politikk i L97 ser på beslutningsprosessene bak grunnskolens læreplan og oppfølgingen av den i lys av 1990-årenes brede styringsstruktur- og innholdsreformer innen utdanning. I boka analyseres og drøftes læreplanens generelle og prinsipielle deler og de enkelte fagplanene. Forfatteren kombinerer læreplanteori og didaktisk analyse med et utdanningssososiologisk og statsvitenskapelig perspektiv. Sammenhengene mellom læreplanens innhold, oppfølging og beslutningsprosessene som ligger til grunn for planen drøftes.
Omfattende bruk av skriftlige kilder og intervjuer med rundt 60 "påvirkere" og beslutningstakere gjør boka aktuell og levende. Skoleledere, lærere og studenter i pedagogikk og samfunnsfag vil ha særlig nytte og glede av å ta del i dokumentasjonen som boka presenterer.