Selvfølgelig kan skriving kan læres!
Alle studenter og forskere må skrive, og mange strever med å sluttføre sine oppgaver, artikler og bøker. Forfatterne utforsker skriveprosessen i relasjon til begrepet øvelse gjør mester. Gjennom logikk og lek, psykologi og pedagogikk, åpner boken nye muligheter. Skrivingens strev blir assosiert med mestring og motivasjon og lært optimisme.
Boken gir konkrete treningsprogram for skriving. Vi følger en forfatter i skriveprosessen. Forfatteren gjør mange oppdagelser ved skrivepulten: små, store, logiske og lekne. Målsetningen er å motivere til å finne tid, sitte i ro ved skrivepulten og skrive. Slik kan skriving bli til øving, læring og mestring. En bygger selvtillit og tekst, ord for ord.
En engasjerende, spennende og utradisjonell bok som bidrar til å avmystifisere skriving og til å understreke at skriving i høy grad kan læres gjennom øvelse. Den bygger på nyere skriveforskning, ser gamle klassikere i et nytt lys, og kopler læringsteori og psykologi til skriving. En nyorientering i norsk skrivepedagogikk som vil være til hjelp og glede for mange, både studenter og forskere!
Torlaug Løkensgard Hoel, Professor i norskdidaktikk ved NTNU
Dette er ei bok om gleda ved å skriva. Under mottoet «øving gjer meister» blir skrivesperre nedbroten og kjærleik til teksten oppstår. Forfattarane viser at akademisk skriving både treng fagleg og mellommenneskeleg næring. Dei skildrar inspirasjonen frå meister-svein-forholdet og verdien av å uttrykkja emosjonar gjennom skriving. Boka er utradisjonell og overraskar, men til god hjelp på vegen mot «flyt» i skriveprosessen.
Terje Manger, Professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Bergen
Kristian Firing er førsteamanuensis i ledelse ved Luftkrigsskolen i Trondheim.
Frode Moen er avdelingsleder og mental trener i Olympiatoppen Midt-Norge, og førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU.