Hvordan kan tro læres? I denne boken får vi sju eksempler på hvordan menigheter i Den norske kirke har svart på denne utfordringen. Innenfor trosopplæringsreformen er det i perioden 2004-2008 drevet en omfattende forsøksvirksomhet, der menighetene har blitt utfordret til å utvikle nye måter å formidle kristen tro til barn og ungdom. Boken bygger på materiale fra en omfattende evaluering av denne forsøksvirksomheten. Vi hører om ulike tiltak i prosjektene og møter bl.a. prosjektmedarbeidere og deltakere og får del i deres erfaringer og vurderinger. I siste del av boken diskuteres ulike spørsmål som erfaringene fra forsøksfasen reiser for en fremtidig trosopplæring i kirkelig regi. Hva innebærer det å drive opplæring i tro? Hva blir formidlet og hvordan skjer formidlingen? Hva gjør reformen med vårt syn på barnet, og hva gjør den med kirken selv? Hva gjør forsøkene med forholdet mellom ansatte og frivillige medarbeidere i menighetene? Hvilke muligheter har kirken til å nå ut til alle sine døpte medlemmer med tilbud om trosopplæring?