Denne boka viser hvordan elever og lærere kan bli gode fortellere, og hvordan man kan bruke muntlige fortellinger i klasserommet. Målet er å engasjere elevenes fantasi og følelser, styrke deres indre beredskap og bidra til utvikling av literacy i bred forstand. Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020.
Boka har tre deler: 1) Hvorfor det virker å arbeide med fortellinger; 2) Hva elevene kan lære av å arbeide med fortellinger og 3) Hvordan man kan arbeide med muntlige fortellinger.
Den muntlige fortellingen har lange tradisjoner i grunnskolen, men blir av mange norsklærere sett på som en koseaktivitet som må vike for mer eksplisitt skriftspråkopplæring. Mange er derfor ikke klar over hvilket enormt potensial den muntlige fortellingen har for å utvikle barn og unges tekst- og tolkningskompetanse, hånd i hånd med livsmestring og danning.
Boka passer for lærerstudenter og for lærere som ønsker inspirasjon til undervisningen. Den er også aktuell for andre som arbeider med barn og unge, eller som vil vite mer om hva muntlige fortellinger kan bety for å utvikle tanke, språk og livsmot.