Mobbing i barnehage og skole handler om hvordan synet på barn og unge påvirker forståelsen av mobbing og de tiltak som settes inn i barnehage og skole. Forfatterne er opptatt av hvordan nye perspektiver på mobbing kan få betydning for arbeidet for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
I denne andre utgaven av boka drøfter forfatterne mobbing i barnehage og skole med bakgrunn i den nyeste nasjonale og internasjonale forskningen med særlig vekt på virksomme tiltak til barns beste. Forfatterne ser også nærmere på hvordan endret lovverk påvirker praksis og på hvilket ansvar ansatte og barnehage- og skoleeier har for trygge og gode barnehage- og skolemiljøer.
I nyere mobbeteorier blir barn og unges atferd i mobbesituasjoner primært forstått ut fra sosiale prosessers kompleksitet, angsten for å bli holdt utenfor fellesskapet og behovet for å høre til. Det betyr at hovedfokuset i mobbeforebyggende arbeid rettes mot barnehage- og skolekulturer, ledelse, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.
Barneperspektivet og etiske perspektiver er en rød tråd gjennom hele boka, som er aktuell for alle som jobber med barn og unge, særlig i barnehage og skole.