Messe for en morder (Innbundet)

Serie: Ulf Sommer og Agnete Ness 2

Forfatter:

En varm torsdagsmorgen i august får drapsdømte Tom Schrøder innvilget sin første permisjon. Tre små timer med følge av to betjenter. Klokka 11 skal han være tilbake i fengslet på Kongsvinger. Men Schrøder kommer aldri tilbake.


Han dreper en av fengselsbetjentene i flukten, og flykter ut av byen sammen med en kvinnelig betjent. Landets farligste mann er på rømmen. Han er bevæpnet og han har et gissel. Byens innbyggere blir bedt om å holde seg innendørs og låse dørene i den intense sensommervarmen.

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2024
Antall sider: 400
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Ulf Sommer og Agnete Ness
Serienummer: 2
ISBN/EAN: 9788202684358
Omtale Messe for en morder

Mørke handlinger i fortiden

Gard Sveen leverer alltid! Da han debuterte tilbake i 2013 feide han hele krimnorge av banen. Det var det gode grunner til – nå er det bare å holde fast i sidene i denne intenst spennende thrilleren der fortidens mørke får fryktelige konsekvenser …

Anja Rålm, redaktør

 

En varm torsdagsmorgen i august får drapsdømte Tom Schrøder innvilget sin første permisjon. Tre små timer med følge av to betjenter. Klokka 11 skal han være tilbake i fengslet på Kongsvinger. Men Schrøder kommer aldri tilbake.

Landets farligste mann
Han dreper en av fengselsbetjentene i flukten, og flykter ut av byen sammen med en kvinnelig betjent. Landets farligste mann er på rømmen. Han er bevæpnet og han har et gissel. Byens innbyggere blir bedt om å holde seg innendørs og låse dørene i den intense sensommervarmen.

Risikerer livstid
Helt siden slutten av tenårene har Tom Schrøder vært en fryktet kriminell. Fort tolv år siden ble han dømt for et brutalt dobbeltdrap. Men de siste årene har han imidlertid oppført seg eksemplarisk bak murene, og blitt overført til et lavsikkerhetsfengsel. Om to år kunne han vært en fri mann. Han er 52 år gammel. Om han blir tatt nå, må han sitte inne resten av livet. Det synes nærmest umulig å finne noen rasjonell årsak til rømningen.

En mørk hemmelighet
I Sandefjord er Schrøders advokat på sommerferie. Han aner fred og ingen fare helt til han mottar nyheten om at den meste kjente klienten hans har rømt. Da har det det gått flere timer siden Tom Schrøder rømte. Han største frykt er at noen i fengslet har avslørt hans store hemmelighet i livet for Tom.

Sporløst forsvunnet
Peder Løvborg er en velsituert advokat, som i sitt 66 år, kjenner på at det er godt å være på hytta hvor han har selskap av seks år gamle Ada, datteren til Tom Schrøder, som nå er på rømmen. Men den fredelige sommerdagen får en brutal ende – Ada forsvinner sporløst på vei hjem fra Is kiosken. Er det Schrøder som har kidnappet henne? Er det derfor han har rømt? Men hvorfor kidnappe sin egen datter og risikere livstid i fengsel? Er det andre som står bak?  

Etterforskningen
Saken havner hos det umake etterforsker paret Agnete Ness og Ulf sommer. Ness er på beina igjen, og forholdet til Ulf Sommer har utviklet seg i en positiv retning. Avdelingen deres har fått unge Maiken på laget, hun har tæl og er som et friskt pust og en etterlengtet ny sjef. Etterforskningen går sin gang i et høyt tempo, gjengen blir spredd utover Østlandet, for å følge hver sin ledetråd. De har lite å gå på, og søker etter forbindelser mellom de navnene som kommer opp. Noen mennesker forsvinner for dem, og dukker like brått opp igjen, og det er ikke alle som er de de utgir seg for å være.

Så skjer det verste som kan skje.
Og veien mot undergangen har ingen ende

 

Til toppen

Andre utgaver

Messe for en morder
Bokmål Ebok 2024
Messe for en morder
Bokmål Nedlastbar lydbok 2024
Messe for en morder
Bokmål Heftet 2025

Flere bøker av Gard Sveen:

Intervju

Kunsten å ikke avsløre

– For en krimforfatter er det helt avgjørende å holde kortstokken så tett til brystet som mulig. Samtidig er man nødt til å gi bort litt til leseren. Og litt mer. Og enda litt mer.
Utporsjoneringen av informasjon er selve reisverket i en krim, og må konstrueres nøye. Hvis ikke kan hele boka fort rase sammen.

Det kan fort bli litt for enkelt å henfalle til stereotypier når man skriver frem nye karakterer. Gard Sveen sier at det krever bevisst jobbing for å styre unna generaliseringer av mennesker.

– Forfattere er gode observatører, som uten å ville det selv enkelt biter seg merke i ulike karakteristika ved mennesker.
Etter å ha levd en stund har han gjort seg mange erfaringer i livet. Da er det bare å bruke rått – fra en selv, fra mennesker man kjenner eller har kjent, eller fra mennesker man har lest om.
– Never trust a writer, som det heter. Vi stjeler som ravner, sånn er det bare. Om man plusser på litt fantasi, så har man etter hvert en karakter man kan feste til papiret, sier han.

– Forfatterskapet startet som en slags prematur 40-årskrise. Jeg gikk nok rundt med en eller annen formidlingstrang jeg ikke helt visste hvor jeg skulle gjøre av, sier Sveen. Før, da han hadde fast jobb, skrev han stort sett over alt. Med en jobb som krevde mye reising, måtte han skrive «on the road» og være hypereffektiv.

– Ellers ble det vanskelig å koke sammen en bok på rimelig tid. Den første boka, Den siste pilegrimen, ble i ganske stor grad skrevet på fly, flyplasser, hoteller – for det meste i Brussel.

Nå skriver han alt hjemme på kontoret sitt i husets andreetasje. Det avgrensede rommet gjør det lettere rent fysisk å «skru av».

– Jeg koster på meg å begynne med nokså runde morgener, mellom klokka 9 og 10. Noen forfattere begynner å skrive i gryningen. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at folk vil seg selv så vondt. Det er sikkert hundre ulike måter å skrive en bok på, men for min del er dette et forfatterskap, og ikke en Gulag-leir i Sibir på 1930-tallet.

Gard Sveen sier at det vanskeligste med å skrive en bok, er å finne svaret på spørsmålet «hva skal denne boka handle om?».

– Det vanskeligste er storyen, ikke å skrive godt eller lage interessante karakterer. I en krim blir noen drept, og der har man en handling.
– Ikke alle dager er like morsomme eller like produktive, det er som i enhver annen jobb: Man har gode og dårlige dager, men i sum er det en veldig morsom jobb å skrive.
Det vanskeligste rent teknisk, sier han, er å skrive så tett opp til morderen som mulig uten at leserne klarer å avsløre deg.


 

Til toppen

Utdrag

Utdrag:

 

De kjørte noen meter til i lav fart, før bilen stanset helt opp. Tom Schrøder åpnet hanskerommet. Han registrerte at alt var på plass, og følte seg med ett roligere enn han hadde gjort på lenge.

En pistol, en rull gaffateip og en liten kniv.

Han grep pistolen og vendte den mot Heidi Alstad, deretter mot Jørgen Reiersen i baksetet

«Ikke lek helt», sa han til Jørgen, som først nå så ut til å fatte hva som skjedde.

For sent. Jørgen var modig, det skulle han faen meg ha. Og altfor rask.

Knyttneveslaget traff Tom rett i kinnbeinet. Jørgen var sterk, langt sterkere enn han

hadde trodd. Om fengselsbetjenten rakk å trykke inn alarmknappen på mobilen, ville alt være over.

Men Tom hadde vært med på mye. Dette her var ingenting.

Det var ikke sånn det skulle bli, men det var sånn det måtte bli.

Han trykket inn avtrekkeren.

Lyden var som tortur inne i den lille kupeen. Det virket som om hele verden

eksploderte. Jørgen ble kastet tilbake, og blodspruten traff Heidi Alstad i ansiktet.

Så ble alt stille.

Tom Schrøder kunne se at Heidi Alstad skrek, men han hørte ingenting.

Synet av skriket hennes minte ham om noe helt annet. Noe han trodde han hadde glemt for lengst.

I neste øyeblikk slo han henne hardt i ansiktet. Deretter gikk han rolig ut av bilen, åpnet bakdøra og dro Jørgen Reiersen ned i grøftekanten. Fengselsbetjenten surklet etter luft. Blodet dekket nå halve uniformen hans. Blikket hans skrek vær så snill, men han fikk ikke fram en lyd.

«Jeg advarte deg», sa Tom og løftet pistolen. «Du fikk en sjanse.»

Det lydløse skriket til Heidi Alstad satt fast på netthinna. Han nølte et øyeblikk. Jørgen hadde to små unger.

… Men hvem faen har ikke unger?

 

 

Til toppen

Bøker i serien