I boken Mentor – mentoring i teori og praksis viser forfatteren hvordan mentoring i dag framstår som både en tradisjonell og en moderne arbeidsform. Boken setter mentoring i et teoretisk og praktisk perspektiv og framhever hvordan mentoring kan være en pedagogisk arbeidsform som gir støtte og utfordring i den yrkesmessige, faglige og personlige utviklingen til en protesjé. Boken bygger på aktuell forskning og bidrar til å utvikle innsikt og ferdigheter i å etablere og håndtere mentorordninger i skiftende yrkes- og utdanningssammenhenger. Det gis også en rekke eksempler på formelle og uformelle mentorrelasjoner og hvordan mentorer kan utvikle sin metodiske og strategiske kommunikasjonskompetanse. Boken henvender seg til mentorer, protesjeer, ledere og opplæringsansvarlige og er egnet som fagbok på bachelor- og masternivå. Petter Mathisen er dosent i pedagogikk ved Universitetet i Agder. Han har skrevet en rekke bøker og artikler innenfor feltet veiledning, rådgivning og mentoring og har en bred samarbeidsflate mot det private næringsliv, skoleverket, universiteter og høgskoler. Hans faglige interesser knytter seg særlig til mentorskap, universitetspedagogikk og veiledning og teknologi i høyere utdanning. For mer informasjon: http://www.pmathisen.no