Forfatterne tar opp et bredt spekter av temaer knyttet til massemedia og medias økende innflytelse på politikk, samfunn og livene vi lever. De fleste forfatterne er personer mange vil kjenne fra det offentlige rom og er blant de fremste innen medieforskning.
De viktigste endringene i denne nye utgaven, er at Arne Krokan har skrevet et nytt kapittel om det sosiale og kommersielle internett. Det samme har Lars Nyre gjort under overskriften: "Nye medier, gammeldags journalistikk". Boka er først og fremst tenkt som lærebok for studenter i mediefag, men vil være interessant for alle som ønsker større kunnskap om media og medienes virke.
INNHOLD
1 BERIT VON DER LIPPE: Introduksjon: Medier, politikk og samfunn
2 FRANCIS SEJERSTED: Ytringsfriheten og informasjonsfriheten
3 AUDGUNN OLTEDAL: Etikk og journalistikk
4 JO BECH-KARLSEN: Intimsfæren i medieoffentligheten
5 TRINE SYVERTSEN: Målsettinger og virkemidler i mediepolitikken
6 STEIN ERIK SELFORS: Reklamen
7 SIGURD ALLERN: Nyhetsmediene og PR-bransjen
8 BERIT VON DER LIPPE OG SVEIN ØSTERUD: Språk og bilde i massemediene
9 RUNE OTTOSEN: Fiendebilder i journalistikken
10 ELISABETH EIDE: Journalistikk og marginalisering: Bilder som fryser forskjeller – og bilder som blir borte.
11 ELISABETH EIDE OG BERIT VON DER LIPPE: Å lese medier med kjønnsbriller
12a ARNE KROKAN: Det sosiale og kommersielle internett
12b LARS NYRE: Nye medier, gammeldags journalistikk
13 MICHAEL BRUUN ANDERSEN: Globaliseringsteori og medieanalyse
Flere bøker av Sigurd Allern, Michael Bruun Andersen, Jo Bech-Karlsen, Elisabeth Eide, Arne Krokan, Berit von der Lippe, Lars Nyre, Audgunn Oltedal, Rune Ottosen, Francis Sejersted, Stein Erik Selfors, Trine Syvertsen og Svein Østerud: