Professor Robert G. Picard beskrev en gang medieøkonomi som et foreldreløst barn. Generell økonomisk teori er selvsagt et av opphavene til fagfeltet, men medieøkonomi er også sterkt påvirket av andre disipliner og perspektiver, som organisasjonsteori, strategi, institusjonell teori, reguleringsteori, entreprenørskap og politisk økonomi.
Medieøkonomi. Konflikt og samspill gir en fremstilling av medieøkonomi med utgangspunkt i et
mediepolitisk samfunnsperspektiv – viser hvordan reguleringskrefter påvirker mediene og deres samfunnsrolle
industriperspektiv – analyserer medieutviklingen som en industriell prosess
markedsperspektiv – diskuterer ulike markedsformer, posisjoneringsstrategier og differensiering
bedriftsperspektiv – drøfter innovasjon, entreprenørskap og valg av organisering i mediebedrifter
produktperspektiv – analyserer sammenhengene mellom økonomisk logikk og journalistisk hverdagspraksis
I boken bruker forfatterne en rekke analytiske modeller og verktøy for å beskrive, analysere og drøfte sentrale utviklingstrekk i norske nyhetsmedier.