Matematikk handler om å tenke, og om å forstå den verdenen som omgir oss. Gjennom kropp og sanser, og i samspill med omgivelsene og andre mennesker, viser barna at de ønsker å oppdage strukturer og skape mening. For å utvikle matematisk forståelse må barn gjøre egne erfaringer og resonnere rundt dem. Barnas interesse for matematikk trenger respons, og barna trenger å få satt ord på begreper og få hjelp til å lete etter sammenhenger. Barnehagelæreren må ha både kunnskap og engasjement i møtet med små matematikere som utforsker matematikkens kjerne. Kjernen utforskes både ute og inne, i lek, hverdag og tilrettelagte aktiviteter, og er nært knyttet til kreativitet, glede og medvirkning. Matematikkens kjerne er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanningen og alle andre som driver med matematikk for barn. Anne Hjønnevåg Nakken er høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hun har arbeidet ved høgskolen i siden 2006 og underviser i matematikk. Hun har gjennomført flere prosjekter knyttet til matematikk for barn i alderen 0–6 år og er mye brukt som foredragsholder for ansatte i barnehagen. Oliver Thiel er førsteamanuensis ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Han har undervist i matematikk siden 1998, både i Tyskland og Norge. Han har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barnehagebarns læring og forståelse av matematikk, samt barnehagelærerens rolle i barns matematiske utvikling.