På skolen er vi blitt vant til å regne, - for å lære å regne. I MATEMAMATIKK er oppgavene laget for å finne ut av noe: Temaer knytter regning til andre fag, og den praktiske virkeligheten. Det virker motiverende. Lærestoffet er delt inn i emnehefter - fordi Kunnskapsløftet (L 06) har forlatt "spiralprinsippet" der emner er fordelt på trinn, og blir gjentatt - for å kunne fordype seg i ett emne av gangen - uten å måtte haste videre til enda noe nytt - for at alle i en klasse skal jobbe med samme emne - og finne stoff tilpasset ulikt behov og nivå Utenlandske skoler har lenge brukt denne pedagogiske tilnærmingen ut fra prinsippet om at det er lett å ta vare på kunnskap som læres fullt og helt, og ikke stykkevis og delt. Med utgangspunkt i L06 består verket MATEMATIKK av følgende emnehefter: 1. Tall og algebra, 2. Brøk og prosent 3. Geometri 4. Ligninger og ulikheter, 5. Matematikk i dagliglivet, 6. Statistikk, sannsynlighet og funksjoner 7. Excel-knekkeren 8. Repetisjon, eksamenstrening og oppgaver (10. trinn) 9. Lærerens bok: emneprøver og heldagsprøver Vi anbefaler at heftene benyttes i denne rekkefølgen, men hver skole står naturligvis fritt til å velge. I tillegg består verket av ressurssiden www.matematikk.lmf.no. Ressurssiden inneholder et rikt utvalg enkeltoppgaver, oppgavesett til hjemmeregning, emneprøver, heldagsprøver for alle årstrinn, lenkesamling samt annen aktuell informasjon. MATEMATIKK brukes som et komplett verk, men dere kan også benytte ett eller flere hefter som et supplement til et annet verk.
Flere bøker av Martin Lohne, Geir Dåstøl, Hanne Engevik, Hanne Fostvedt, Jan Haaland, Tone Kjelsberg, Catharina Minothi, Nina Myrdal, Per Ramberg og Trygve Aasland: