Denne boka viser hvordan du som lærerstudent skriver en masteroppgave i samfunnsfag.
Strukturen i boka er bygget opp på samme måte som strukturen i en masteroppgave, og boka presenterer et bredt tilfang av teorier, kvalitative metoder og ulike former for empiri. Forfatterne innleder med en overordnet diskusjon omkring hva som kreves i den vitenskapelige sjangeren, slik som forskningsetikk, skrivemåter, formalia og den konstruktive kritikken: det å gi og motta kritikk. Ved å gjennomgående presentere eksempler fra konkrete masteroppgaver gir boka en praksisnær framstilling. Boka er egnet som en innføring i teori og kvalitativ metode og vil være nyttig både som håndbok for veilederen og for dem som skal undervise i vitenskapsteori og metode ved lærerutdanninga.
Målgruppe for boka er lærerstudenter i samfunnsfag, KRLE, PEL, veiledere og forelesere i høyere utdanning. Boka imøtekommer et stort behov i norsk lærerutdanning. Fra og med studieåret 2021/22 skal det første kullet med lærerstudenter i Norge skrive en obligatorisk masteroppgave som siste del av lærerutdanninga.