Markedsføring for reiselivet er først og fremst tilpasset studier og kurs på høyskole- og universitetsnivå. Samtidig kan boken også benyttes i annen grunnopplæring i reiselivsmarkedsføring, som faget gjerne kalles. Trolig vil mange som jobber i den dynamiske reiselivssektoren, også kunne dra veksler på stoffet.
Det er lagt stor vekt på å strukturere et omfattende stoff. Så langt som mulig følges arbeidsgangen i en planleggingssammenheng. Videre belyses sammenhenger i teksten ved hjelp av grundige forklaringer og instruktive modeller. Det er også lagt vekt på å henvise til fordypningsstoff og anerkjente teoretiske (og praktiske) faglige bidrag.
Boken berører også viktige deler av det moderne informasjons-, kommunikasjons- og kompetanse-samfunnet: Kommunikasjon i vid forstand, reiseliv, transport, samarbeid og relasjonsutvikling, kompetansebygging, markedsføring og handel, samt informasjonsutveksling og forskning i tverrfaglige miljøer. Her inngår viktige aktører som store internasjonale transport- og reiselivskonserner, annonsører, internasjonale reisebyråer, nasjonale og globale institutter, offentlige organisasjoner, bank- og finansaktører, store hotellkjeder, lokale og globaliserte massemedier, forsknings- og konsulentorganisasjoner, kulturinstitusjoner, lokale kafeer, stavkirker, storbyer, vill og uberørt natur og naturligvis målgrupper i et mangfold av kulturer.
Et sammensatt og komplisert fagområde er forsøkt fremstilt så enkelt som mulig. Vi hører gjerne fra deg om vi har lykkes i dette. Som et ledd i dette arbeidet har vi brukt mye tid på å finne praktiske eksempler som belyser teoriene. Har man mangelfulle kunnskaper i markedsføring, er det nyttig å lese en innføringsbok i faget parallelt med denne boken.
Bokanmeldelse
Til toppen