Boken favner flere perspektiver som er viktige for kommende offiserer. Den utvikler forståelsen av hva det betyr å være offiser, og hva profesjonen kan kreve av den enkelte. I boken integreres fagene krigshistorie, taktikk og ledelse. Hensikten er å skape refleksjoner om å bli og å være offiser. Samtidig settes søkelyset på hvilke utfordringer en ung offiser kan stå overfor når yrket skal praktiseres. Bokens første del handler om ulike ledelsesmessige, taktiske og andre utfordringer en ung løytnant kan møte under utøvelsen av sin profesjon. Del to inneholder en rekke eksempler fra situasjoner som norske offiserer har opplevd. Eksemplene spenner fra operasjoner under 2. verdenskrig frem til nyere operasjoner i Afghanistan. Operasjonene varierer fra fredsstøtteoperasjoner via opprørsbekjempelse til full-krigsscenarier. Dermed er boken også interessant for alle som er interessert i militær historie. «I denne boken er Krigsskolens ambisjon å gi begrepet militær ledelse og militære operasjoner et ansikt. Gjennom historiske skildringer setter vi fokus på løytnanten som leder. Det betyr innsikt i og kunnskap om problemstillinger som er relevante for våre ledere i aller fremste rekke.» - Odin Johannesen, Brigader, Krigsskolesjef 2006 2010 Ole Boe har doktorgrad i kognitiv psykologi fra Universitetet i Göteborg. Han har siden 2003 undervist i ledelse ved Krigsskolen. Han har befalsutdannelse, og har tjenestegjort som løytnant i en av Forsvarets spesialavdelinger. Ola Kjørstad har bred tjenesteerfaring fra inn- og utland, senest som operasjonsoffiser i Provincial Reconstruction Team (PRT) i Meymaneh i Afghanistan. Han har mastergrad i historie fra universitetet i Glasgow, og er for tiden instruktør ved Krigsskolen i Oslo. Knut Werner-Hagen er oberstløytnant i feltartilleriet og underviser i krigshistorie ved Krigsskolen. Han er også cand. philol. fra Universitetet i Oslo. Hans spsialområde er norsk krigshistorie og historie som virkemiddel i lederskapsutdanning.