Denne nye utgaven av Livet i skolen 1 er den første av to grunnbøker i pedagogikk og elevkunnskap. Bøkene baserer seg på nyere forskning om læring, utvikling og lærerprofesjonalitet og følger prinsippene i ny rammeplan for lærerutdanningen. Livet i skolen 1 gir en innføring i sentrale teorier om læring, mestring og utvikling, som samlet sett gir et faglig kunnskapsgrunnlag for hvordan skolen best kan legge til rette for alle elevers læring og utvikling. Læreres profesjonskunnskap baserer seg både på teori og erfaring. Forfatterne legger derfor stor vekt på å synliggjøre sammenhenger mellom de teoretiske perspektivene og skolens praksis. Eksempler fra barn og unges hverdag i og utenfor skolen knyttes til nyere forskning og sentrale pedagogiske teorier. Gjennom de to bøkene Livet i skolen 1 og 2 får studentene nødvendig kunnskap for den lærerfaglige plattformen de skal utvikle i sin fremtidige yrkesutøvelse. Terje Manger er dr.philos. og professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Bergen. Sølvi Lillejord er dr.philos., professor i pedagogikk og direktør ved Kunnskapssenteret for utdanning i Norges forskningsråd. Thomas Nordahl er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark. Turid Helland er dr.polit. og professor i logopedi ved Universitetet i Bergen. OM LIVET I SKOLEN: Livet i skolen 1 og 2 er et grunnleggende læreverk i pedagogikk og elevkunnskap. Bøkene gir en lærerfaglig plattform gjennom oppdatert praksiskunnskap om skolen og aktuell forskningsbasert kunnskap. Til sammen gir bøkene økt forståelse av forholdet mellom kunnskap og læring. Læring er betinget av en rekke faktorer. Profesjonelle lærere må ha sin oppmerksomhet på samhandlingen mellom lærer og elev, på kollegasamarbeid og på vedvarende læring og utvikling i skolen som organisasjon. Derfor må lærere både ha kunnskap om individet og forståelse for hvordan individet samhandler med sine omgivelser, for eksempel familien, vennekretsen og det moderne storsamfunnet. Med slik kunnskap kan læreren undervise og følge opp elevene på en god måte. Livet i skolen 1 presenterer nyere forskning og sentrale teoretiske perspektiver knyttet til betingelser for læring. Livet i skolen 2 presenterer sentrale temaer knyttet til utvikling av lærerprofesjonen og betydningen av sosial læring med relevans for daglig pedagogisk praksis. Livet i skolen 1 og 2 er primært rettet mot studenter i lærerutdanning ved universitet og høgskole. Bøkene vil også være nyttige for yrkesaktive lærere og andre studenter og yrkesgrupper som er engasjert i barn og unges utvikling, læring og mestring.